بیانیه جدید در مورد پارازیت های جمهوری اسلامی

اقدام وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در محکومیت دولت ایران برای پارازیت اندازی بر روی تلویزیونفارسی بی‌بی‌سی و کانال‌های دیگر تحول مهمی است و خبری خوش برای طرفداران آزادی بیان.
اتحادیه اروپا در بیانیه شدید اللحن خود که به امضای هر بیست و هفت کشور عضو این اتحادیه رسید از ایران خواست که پارازیت اندازی و ایجاد اختلال در استفاده آزاد از اینترنت را سریعاً متوقف کند و گرنه اقدامات شدیدی علیه ایران صورت خواهد گرفت.
دولت ایران از حدود سه ماه پیش یعنی یک روز پس از پوشش مراسم درگذشت آیت الله منتظری در کانال فارسی بی‌بی‌سی شدیداً پخش برنامه‌های ما از ماهواره هات برد را مختل کرده است. شدت پارازیت اندازی به حدی بود که مسئولان هات برد تصمیم گرفتند که برنامه‌های ما را کلاً قطع کنند. در این مدت ما بارها با مسئولان این ماهواره گفتگو کردیم و سرانجام پس از تلاش‌های مداوم آنان را قانع کردیم که پخش برنامه‌های کانال فارسی بی‌بی‌سی را دوباره آغاز کنند و آنها یک روز پیش از عید این کار را کردند. ولی دولت ایران باز هم شدیداً پارازیت اندازی را شروع کرد و درست در روز عید هات برد دوباره برنامه‌های ما را قطع کرد.

ما در این چند ماهی که با اقدام غیر قانونی دولت ایران مواجه بودیم ساکت ننشستیم. با قطع برنامه‌های ما از روی ماهواره هات برد بلافاصله پخش برنامه ها را از ماهواره جدیدی (یوتل سات دابلیو 3 ای) آغاز کردیم که پارازیت اندازی بر روی آن دشوار است و دولت ایران به رغم تلاش های مختلف در چند ماه اخیر نتوانسته پخش برنامه های ما را از روی این ماهواره مختل کند. کسانی که مایلند کانال ما را ببینند می توانند به راحتی یا جهت بشقاب خود را عوض کنند و یا اینکه یک "ال ان بی" دوبل به آن وصل کنند. ما همچنین به نهادهای بین المللی ناظر بر امور رسانه‌ها شکایت کردیم وبه همگان هشدار دادیم که اقدام دولت ایران صرفاً به بی‌بی‌سی و مردم ایران صدمه نمی زند بلکه در جهان رسانه‌ها آشوبی ایجاد می کند که دود آن به چشم همه خواهد رفت. اقدام وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در چنین فضایی صورت گرفت.
حال اگر دولت ایران به خواست اتحادیه اروپا توجه نکند و همچنان پارازیت اندازی را ادامه دهد ممکن است با تحریم‌های شدیدی مواجه شود.
بسیاری می پرسند که این بیانیه اتحادیه اروپا چه ارزشی دارد و آیا تاثیری بر رفتار دولت ایران خواهد داشت؟
من فکر می‌کنم که بیانیه اتحادیه اروپا از اهمیت زیادی برخوردار است. ایران برای پارازیت اندازی و ایجاد اختلال در اینترنت به وسایلی احتیاج دارد که باید از کشورهای دیگر وارد کند. اتحادیه اروپا می تواند شرکت‌هایی را که این وسایل را در اختیار ایران قرار می دهند تحریم کند. دولت ایران همچنین برای پخش برنامه‌های خود به ماهواره احتیاج دارد. برای مثال ماهواره هات برد که پخش برنامه های بی‌بی‌سی را به دلیل پارازیت اندازی قطع کرده همچنان برنامه‌های تلویزیون دولتی ایران را پخش می کند. اتحادیه اروپا می تواند از هات برد بخواهد که دولت ایران را تحت فشار قرار دهد که پارازیت اندازی را متوقف کند وگرنه برنامه های ایران هم متوقف خواهد شد.
ما در بی بی سی البته طرفدار آزادی بیان هستیم و به هیچ وجه خواستار آن نیستیم که برنامه‌های دولت ایران متوقف شود. ما می‌گوییم دولت ایران که خود از ماهواره برای پخش برنامه‌هایش در سراسر جهان استفاده می کند نباید مردم ایران را از دسترسی به منابع متفاوت و مستقل خبری محروم کند. یا اینکه دولت ایران به بی‌بی‌سی فارسی اجازه تأسیس دفتر در تهران را نمی‌دهد و خبرنگار بخش انگلیسی بی‌بی‌سی را نیز اخراج کرده، ولی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در شهر لندن دفتر دارد و کانال انگلیسی زبان ایران (پرس تی وی) تشکیلات مفصلی در لندن دارد و بخش مهمی از برنامه‌های این کانال از این شهرپخش می شود.
این وضعیتی غیر معمول است و دنیا نمی تواند چنین وضعیتی را تحمل کند. از نظر بسیاری از صاحب نظران اقدام دولت ایران در ایجاد اختلال در سیستم ماهواره ای بیشتر به اقدامات یک دولت یاغی شبیه است که هیچ احترامی برای مقررات بین المللی قائل نیست. بسیاری نیز معتقدند که دولت ایران می‌داند که اقداماتش در ایجاد اختلال در شبکه‌های تلویزیونی برای این کشور می‌تواند عواقب بدی داشت باشد ولی آنها آنچنان خود را از آگاه شدن مردم ایران در خطر می‌بینند که حاضرند برای حفظ خود به هر کاری دست بزنند.
صادق صبا: رئیس بخش فارسی بی بی سی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد